2021年9月25日 星期六

意象活了 Image Alive


    The Image Alive 意象活了             23 x 35 cm            calligraph              2021_0923

釋文

意象活了黑夜飛走了。

Image aliveThe night I had imprisoned had spread its wings and vanished.

R. Tagore, Gardener 72

原文如下


72

With days of hard travail I raised a temple.  It had no 
doors or windows, its walls were thickly built with 
massive stones.
我花了幾天苦工,蓋了一座廟。它沒有門,也沒窗,牆壁是堅固的石
材砌成的。

I forgot all else, I shunned all the world, I gazed in 
rapt contemplation at the image I had set upon the altar.
我躲避全世界,忘掉一切,只專注在我設在神龕上的意象。

It was always night inside, and lit by the lamps of 
perfumed oil.
廟裡永遠是黑夜,點著香油燈。

The ceaseless smoke of incense wound my heart in its 
heavy coils.
不斷的煙燻嚴重傷害我的心臟

Sleepless, I carved on the walls fantastic figures in 
mazy bewildering lines—winged horses, flowers with
 human faces,women with limbs like serpents.
我不眠不休地用扭曲混亂的線條在牆上刻劃一些奇幻的圖形──
有翅膀的馬,人面的花朵,肢體像蛇的女人。
No passage was left anywhere through which could enter 
the song of birds, the murmur of leaves or hum of the 
busy village.
我不在任何地方留任何通道讓鳥的歌唱,葉之細語,村子裡的人聲進來。

The only sound that echoed in its dark dome was that of 
incantations which I chanted.
唯一在黑暗的穹頂間回響的聲音是我頌經的咒語

My mind became keen and still like a pointed flame, my 
senses swooned in ecstasy.
我的心智熱切而堅定,像尖銳的火炎,我的情感陶醉在狂喜中。

I knew not how time passed till the thunderstone had 
struck the temple, and a pain stung me through the heart.
我不知道時間是怎麼過的,直到雷石劈開這座廟,一陣劇痛刺穿我的心。

The lamp looked pale and ashamed; the carvings on the 
walls, like chained dreams, stared meaningless in the 
light as they would fain hide themselves.
油燈顯得蒼白而羞怯,牆上的刻畫像被栓鏈的夢,無神地呆望著,
簡直無地自容。

I looked at the image on the altar.  I saw it smiling 
and alive with the living touch of God.  The night I 
had imprisoned hadspread its wings and vanished.
我看龕上的意象,發現它微笑著,和神活生生的接觸,它活了。被我
囚禁的黑夜飛走了


為了專心創作,藝術家自我囚禁與世隔絕的悲喜劇不只在藝術史上不斷重
演,在現實中也屢見不鮮。海明威的短篇小說<雪山盟>和費里尼的影片<
大海航行>的情節和內涵都涉及這個議題。泰戈爾這首詩用寓言表達一樁
藝術家心無旁鶩「專心 」創作的經歷。

他躲在自己構築的牢籠裡,斷絕外界的一切干擾。他在牆壁上任意發揮奇
思異想,刻劃一個詭異的幻境在神龕上塑造獨特的意象。他「陶醉在狂
喜中 」。

直到雷石劈開他的牢獄,他才慘痛覺醒,發現那些自Hi的東西根本見不得
人。只有那神龕上的意象因為有跟「神活生生的接觸」,「 它活了;黑夜
也飛走了

藝術家重見天日才得救;作品有神才有生命

0 個意見:

張貼留言

訂閱 張貼留言 [Atom]

<< 首頁